fredag, februar 15, 2008

Hva er forklaringen?

Omtrent annenhver uke fyller jeg drivstoff på bilen. Det skjer helst på en søndag,for da er det billigst. Prisen kan ofte være en krone under prisen som må betales for literen utover mandagen. Noen ganger er forskjellen nesten to kroner.
Har noen en god forklaring på disse ukentlige svingningene. Det kan umulig være svingningene på oljebørsene på verdensmarkedet.

Differansen mellom diesel og bensin varierer også. Den har oftest ligget på en krone, men til min glede var den to kroner like etter at jeg hadde skaffet meg kjøretøy med dieselmotor (fordi både drivstoffpris og -forbuk var lavere). I dag kostet diesl bare 20 øre mindre enn bensin på en stasjon.

2 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

Se den här uppsatsen. Författarens slutsats är att prissvängningarna inte beror på utbud/efterfrågan, men på prisdiskriminering mellan informerade och oinformerade kunder (i kombination med ett underförstått samarbete mellan bensinbolagen).

Hon påstår att en stor andel kunder inte ser på priset innan de tankar eller är okunniga om prissvängningarna eller har bråttom. Dessa kunder kan bolagen lätt mjölka på pengar. Men de informerade kunderna (sådana som du), och som är villiga att vänta, måste man erbjuda ett lägre pris.

Hon fann f.ö. att veckodagen för det högsta priset ibland ändras vilket gör att de informerade hela tiden måste vara vakna. När allt för många känner till svängningsmönstret kan det alltså ändras.

Arvid sa...

Takk for at du har funnet fram til et så seriøst svar på fenomenet. Jeg har alt lest litt, men skal studere det ordentlig senere.

Det er jo interessant at folk som studerer økonomi er interessert i mekanismene bak dette.